ALKALÆR

Mette Borgholm

Lærer · Ergoterapeut · Læsevejleder

ALKALÆR

Der kan være mange årsager til læseproblemer hos det enkelte barn. Oftest udspringer problemet af fysiologiske problemer, sociale udfordringer eller barnets tilgang til læringen. Det er dog vigtigt at nævne at uanset hvilken årsag der ligger til grund for barnets læsevanskelighed, så findes der en passende metode til at hjælpe. Det skal dog præciseres at læsningen er en individuel tilegnelse som skal læres i elevens helt eget personlige tempo.

Alle kan lære at læse...

 

Undervisningsmaterialet er ikke alene medvirkende til succes.

For at barnet skal opleve success er det afgørende at barnet oplever tryghed, omsorg og opbakning fra både underviseren samt fra forældrene. Undervisningen skal være sjov, stoflig og sanselig.

Vi skal give dem troen på at de sagtens kan blive gode læsere.

 

Undervisningen, udfra Alkalær-metoden består af tre moduler. Metoden er en effektiv og meget resultatorienteret måde at lære at læse og stave på.

Det består i opdagelsen af nogle naturlige læsetrin, den såkaldte læsetrappe, der gør det betydelig lettere at lære at læse.

 

Læsetrappen består af små, sikre trin som eleven hver især skal beherske før han kan gå videre til det næste trin. De vigtigste trin er bogstavernes lyde efterfulgt af lydrette ord, konsonantklynger, de ikke-alfabetiske lyde, det hemmelige alfabet, stumme bogstaver samt konsonant- og vokalskift.

Filosofien er et trin ad gangen.

 

Modul 1

Det vigtigste i dette modul er at eleven lærer bogstavernes lyde og bliver i stand til at sætte lydene sammen til ord. Der arbejdes kun med lydrette ord, dvs. de ord der staves som de siges. Disse bliver gradvist præsenteret for eleverne og starter med lydrette ord med

2 bogstaver.

Til modul 1 regnes ca 6-8 undervisningstimer.

 

Modul 2

Her fokuseres på de mange danske ord der driller, da det netop er dem som gør det så svært at lære at læse. Ydermere arbejdes der med de 120 mest brugte ord.

Eleven præsenteres for det såkaldte hemmelige alfabet, som kort fortalt er 5 nye vokallyde som alle er forbundet med lyd og navn for at gøre det mere børnevenligt.

Til modul 2 regnes 8-10 undervisningstimer.

 

Modul 3

Læsetrappens sidste trin.

Læsningen består af to trin, afkodning og forståelsen. Mange elever har intet problem med afkodningen men forstår ikke hvad de læser. Dette forløb bygger meget på elevens tekstforståelse. Derudover arbejdes der med vokalrækkerne,

som er den sidste store udfordring for eleverne, i arbejdet med at bryde læsekoden. Vokalerne deles op i tre grupper; tarzan vokaler, kaste op vokaler og godmorgen vokaler.

Til modul 3 regnes mellem 10-14 undervisningstimer